اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام که در انگلیسی به آن Instagram گفته می شود در واقع ترکیبی از دو کلمه instant camera و telegram می باشد که به معنای پیام رسانی فوری از طریق عکس و دوربین می باشد. انیستاگرام یک شبکه اجتماعی رایگان است که به جهت اشتراک عکس و فیلم ساخته شده است. اینستاگرام نیز مانند اکثر برنامه های رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد تا کاربرانی را که به آن ها علاقه دارید دنبال کنید که به این عمل همان فالو کردن می گویند. فالو کردن افراد باعث می شود تا شما بتوانید در صفحه اصلی پست های اخیر افرادی را که آن ها را فالو می کنید ببینید.شما می توانید عکس ها و یا فیلم های منتشر شده از دوستان خود را با فشردن و قرمز کردن قلبی که در کنار پست آن ها می باشد لایک کنید که عمدتا لایک کردن به معنای پسندیدن می باشد و هم چنین زیر پست می توانید نظر و عقیده و یا احساس خود را بیان کنید و به اصطلاح کامنت بگذارید.


تاریخچه اینستاگرام:

سازندگان Instagram کوین سیستروم (Kevin Systrom) و مایک کریگر  (Mike Krieger)می باشند که این دو شخص بر روی پروژه ای چند منظوره به نام burbn فعالیت داشتند. این پروژه مربوط به عکاسی توسط موبایل بود.فعالیت آن ها در سانفرانسیسکو ادامه و گسترش یافت. مایک بر این باور بود که این پروژه شباهت هایی به برنامه فوراسکوئر foursquare دارد اما این در حالی بود که این پروژه می توانست ویژگی های بیشتری را شامل شود و از این رو تمرکز پروژه burbn به جهت اشتراک گذاری عکس ها ادامه پیدا کرد.
آموزش اینستاگرام و موسس اینستاگرام

 

بنیان گذار اینستاگرام
نسخه های برنامه اینستاگرام:

اولین نسخه این اپلیکیشن در اکتبر سال ۲۰۱۰ به صورت رسمی برای ios راه اندازی شد و طی یک ماه حدود یک میلیون کاربر به دست آورد و این آمار درحالی است که دو برنامه دیگر twitter  و foursquare در حدود دو سال به یک میلیون کاربر رسیدند.این برنامه در آوریل سال ۲۰۱۲ نیز برای سیستم عامل اندروید راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۲ فیس بوک،این اپلیکیشن و سایت را به قیمت یک میلیارد دلار به دست آورد. امروزه آدام مصری (Adam Mosseri) به عنوان رئیس فعلی اینستاگرام فعالیت می کند.وی بیش از ۱۰ سال را با شرکت مادر اینستاگرام یعنی فیس بوک بوده و بر مهندسی،محصول و عملکرد انیستاگرام نظارت دارد.
چند واقعیتی که باید در مورد اینستاگرام بدانید:

    از سال ۲۰۱۹ در حدود یک میلیارد کاربر فعال به صور ماهانه در Instagram وجود دارد
    ۳۳درصد از استوری های پربازدید مربوط به مشاغل می باشند.
    ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام روزانه حداقل از یک پیج تجاری بازدید می کنند.
    در حدود ۲۵ میلیون شغل در اینستاگرام وجود دارد.
    در حال حاضر اینستاگرام از نظر الکسا به عنوان سیزدهمین وب سایت محبوب جهان شناخته شده است.
    اینستاگرام در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد
    در سال ۲۰۱۷،میزان کاربران فعال روزانه ی اینستاگرام (۲۰۰ میلیون) از کاربران روزانه اسنپ چت (۱۶۱ میلیون) پیشی گرفت.
    ۵٫۸۹ درصد از عکس های اینستاگرام بدون فیلتر (حداقل از اینستاگرام)پست می شود و این یکی از شگفت آور ترین واقعیت های اینستامی باشد.
    برای عکس هایی که فیلتر اینستاگرام را شامل می شوند فیلتر clarendon یکی از محبوب ترین فیلتر ها می باشد و پس از آن lark،Ludwig ،juno و Gingham قرار دارد.
    در سال ۲۰۱۹ بیشترین استفاده کاربران از هشتگ love بوده است.
    اینستاگرام مرکزی در Menlo Park کالیفرنیا مستقر است.
    حدود ۳۷ درصد از کل بزرگسالان ایالت متحده از برنامه Instagramاستفاده می کنند.
    شاید جالب باشد که بدانید ۴۳ درصد از افرادی که در ایالت متحده از این برنامه استفاده می کنند خانم ها هستند.

پنج مورد از اکانت هایی که بیشترین فالوور ها را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است

 

این پنج اکانت عبارتند از:

    اینستاگرام: ۳۰۵ میلیون فالوور
    کریستین رونالدو: ۱۷۳ میلیون فالوور
    آریانا گرند: ۱۵۸ میلیون فالوور
    سلنا گومز:۱۵۲ میلیون فالوور
    کیم کارداشیان: ۱۴۲ میلیون فالوور
    کایلی جنر: ۱۳۹ میلیون فالوور

 

استفاده جهانی کاربران از اینستاگرام:

در این بخش لیستی جهانی از استفاده و کاربران این برنامه آورده شده است:

    ایالت متحده : ۱۱۰ میلیون
    برزیل : ۶۶ میلیون
    هند : ۶۴ میلیون
    اندونزی : ۵۶ میلیون
    روسیه : ۳۵ میلیون
    ترکیه : ۳۴ میلیون
    ژاپن : ۲۴ میلیون
    انگلستان : ۲۲ میلیون
    مکزیک : ۲۰ میلیون
    آلمان : ۱۸ میلیون

 

میانگین سنی کاربران اینستاگرام:

    ۱۸ تا ۲۹ سال : ۵۹ درصد
    ۳۰ تا ۴۹ سال : ۳۳ درصد
    ۵۰ تا ۶۴ سال : ۱۸ درصد
    ۶۵+ سال : ۸ درصد

آموزش اینستاگرام

برای ورود به قسمت آموزش اینستا،با معرفی قسمت های مختلف این اپلیکیشن شروع می کنیم.
قسمت های متفاوت اینستا مربوط به چه می باشد؟

 

برای رفتن به قسمت اصلی پیج اینستاگرامتان چنانچه از نسخه اصلی و انگلیسی این برنامه استفاده می کنید در پایین صفحه ۵ گزینه نمایش داده شده است که عبارتند از:

    یکی از آن ها دارای تصویر پروفایل خودتان می باشد با انتخاب آن به قسمت صفحه اصلی اینستاگرامتان وارد می شوید این بخش در واقع مربوط به این می باشد که نمایه ای کلی از صفحه شما را نشان می دهد.تعداد پست ها،تعداد فالوور و فالویینگ ها،بیو نوشته شده توسط خودتان و پست هایتان نشان داده می شود. در قسمت بالایی صفحه تعداد بازدید هایی را که طی ۷ روز اخیر از صفحه شما صورت گرفته است نمایش می دهند و چنانچه پیج شما دارای استوری هایلایت که در قسمت های بعدی توضیح می دهیم باشد در این صفحه نمایش داده خواهد شد.
    یکی دیگر از مواردی که در پایین صفحه شما وجود دارد علامت یک قلب می باشد.با انتخاب این گزینه شما به قسمتی وارد می شوید که در بالاترین قسمت آن چنانچه صفحه شما خصوصی باشد تعداد ریکوئست هایتان (درخواست ها) را به شما نشان می دهد و اگر صفحه شما باز باشد افرادی که شما را فالو (دنبال) کرده اند نیز در این قسمت نشان داده می شود.چنانچه پستی منتشر کنید افرادی که شما را لایک می کنند و یا کامنت می گذارند نیز در این بخش نشان داده خواهند شد.
    یکی دیگر از علامت ها مربوط به آیکون وسطی می باشد که مربع شکل بوده و داخل آن یک به علاوه قرار دارد و با زدن این دکمه شما به صفحه پست گذاری منتقل می شوید و عکس های اخیر گالری شما نمایش داده می شود و می توانید عکس خود را انتخاب نمایید.

 

پیج شخصی یا عمومی:

در این برنامه می توانید دو نوع پیج (صفحه) داشته باشید. یکی خصوصی می باشد و می توانید از قسمت تنظیمات برای آن قفل بگذارید تا هر شخصی نتواند به مطالب و پست های شما دسترسی پیدا کند و در صورتی که بخواهد شما را دنبال کند باید به شما درخواست فالو یا همان follow request بدهد و اگر تمایل به پذیرش آن داشتید با confirm کردن او را بپذیرید و اگر بخواهید با فشردن دکمه follow back شما نیز می توانید او را دنبال کنید و پست ها و استوری آن هارا ببینید.
نکاتی ظریف برای پست گذاشتن در اینستا:

در این قسمت با سه علامت دیگر مواجه خواهید شد.

    علامت سمت چپ که در واقع شبیه به یک بی نهایت می باشد مربوط به boomerang است که برایتان در قسمت های بعدی توضیح خواهیم داد.
    نمایه ی وسط که یک مربع سه قسمتی می باشد این امکان را به شما می دهد تا عکستان را ترکیب نمایید یعنی می توانید در یک پست و عکس ترکیبی از عکس های خود را قرار دهید.که برای استفاده از این بخش ابتدا باید برنامه Layout from Instagram را نصب نمایید.
    آخرین بخش نمایش داده شده در این قسمت چند مربع روی هم می باشد که این آیکون به شما این امکان را می دهد تا چندین عکس را در یک پست منتشر کنید به صورتی که مخاطبین شما می توانند پست شما را به صورت ورقه ای ورق زده و عکس های متفاوتی را تماشا نمایند.

به نکات زیر دقت کنید:

    یکی دیگر از علامت هایی که در پایین صفحه اپلیکیشن خود می بینید شبیه به یک ذره بین می باشد.با انتخاب این قسمت وارد جایی می شوید که پست های گوناگون اعم از فیلم و عکس را از پیح های پر مخاطب دیگر به شما نمایش می دهد.در بالای صفحه در این بخش گزینه هایی گذاشته شده است مانند shop،food،animals و… که با انتخاب مثلا food که به معنای غذا می باشد در این بخش تمام پست های مربوط به غذا به شما نشان داده خواهد شد.
    آخرین گزینه موجود در پایین صفحه که در کنار ذره بین وجود دارد به شما این امکان را می دهد تا وارد صفحه ای شوید تا بتوانید پست ها و استوری های اخیر منتشر شده از فالویینگ های(کسانی که شما آن ها را فالو کرده اید) خود را ببینید.

 

 

پنهان کردن پست های اینستا:

اگر روزی پستی را در صفحه خود منتشر کرده اید و امروز بنا بر هر دلیلی نمی خواهید آن پست در بین پست های شما نمایش داده شود و نمی خواهید که به صورت کامل نیز پاک شود (زیرا ممکن است روزی دوباره بخواهید آن پست را به همان صورت در صفحه خود نمایش دهید می توانید از آرشیو کردن پست ها استفاده کنید.
چگونه یک پست را آرشیو نماییم؟

برای آرشیو کردن پست روی آن پست بروید و سپس سه نقطه بالای عکس را بزنید و از بین گزینه های نمایش داده شده Archive را انتخاب نمایید.
پست های آرشیو شده به کجا می روند؟

از صفحه اصلی پیجتان سه خط روی هم در بالای صفحه را انتخاب کنید و دومین گزینه یعنی archive را انتخاب کنید.وارد صفحه ای می شوید که تمامی پست های آرشیو شده را به شما نمایش خواهد داد.


چگونه پستی را از قسمت بایگانی (آرشیو) خارج کرده و در بین پست ها منتقل کنیم؟

اگر پستی را به قسمت بایگانی فرستاده اید و اکنون می خواهید آن را خارج کنید و در صفحه تان نمایش دهید باید همانطور که در قسمت قبل گفته شد به جایی که پست های آرشیو شده قرار دارند بروید سپس بالای عکس سه نقطه را بزنید و گزینه show on profile  یا نمایش در پروفایل را انتخاب کنید.